Ştiri Ştiri

Înapoi

100 de proiecte, peste 50.000 de beneficiari

Bilantul Programului RO10 "Copii si tineri aflati in situatii de risc si initiative locale si regionale pentru reducerea inegalitatilor nationale si pentru promovarea incluziunii sociale", finantat prin Granturile SEE 2009-2014, va fi prezentat miercuri, 13 decembrie, in cadrul unei conferinte de inchidere

Programul RO10 "Copii si tineri aflati in situatii de risc si initiative locale si regionale pentru reducerea inegalitatilor nationale si pentru promovarea incluziunii sociale" (CORAI), finantat de Islanda, Liechtenstein si Norvegia prin Granturile SEE 2009-2014, a ajuns la final. Cele 100 de proiecte finantate, in valoare totala de cca. 28 milioane de euro, lasa in urma schimbari importante in viata a zeci de mii de copii si tineri aflati in situatii de risc, din Romania.

Demarat la sfarsitul anului 2013, Programul a venit in sprijinul a peste 50.000 de beneficiari, copii, tineri, părinți, profesioniști din domeniul educației și serviciilor sociale, reprezentanti ai unor autoritati locale sau organizatii neguvernamentale interesati de soarta comunitatilor in care activeaza, multe dintre acestea comunitati defavorizate, cu populatie numeroasa de etnie roma.

Copiii si tinerii au fost cuprinsi in programe de educatie si formare, pentru a-si imbunatati frecventa si performanta scolara si profesionala, parintii au fost invatati cum sa isi sprijine copiii pentru a le asigura un parcurs educational cat mai indelungat, specialistii si reprezentantii autoritatilor publice si ai organizatiilor neguvernamentale au fost pregatiti pentru a furniza copiilor si tinerilor servicii sociale si educative de calitate si pentru a lupta impotriva discriminarii si excluziunii sociale.

Pe parcursul celor 4 ani de implementare a Programului, peste 18.000 de copii si 11.500 de tineri, din care cca. 40% membri ai unor comunitati de romi, au beneficiat de servicii si activitati educationale, peste 16.000 de parinti ai unor copii sau tineri la risc au beneficiat de servicii specifice de suport (informare cu privire la importanta educatiei, consiliere psihologica, educatie parentala, alfabetizare, formare etc.) si peste 7.800 de specialisti din domeniile social si educatie au dobandit noi cunostinte si abilitati in lucrul cu reprezentanti ai unor grupuri dezavantajate. De asemenea, au fost construite, reabilitate sau amenajate 42 de spatii in vederea gazduirii de servicii pentru copii si tineri aflati in situatii de risc si au fost dezvoltate 303 de metodologii, instrumente si planuri de actiune menite sa combata practicile discriminatorii, respectiv excluziunea sociala si economica a grupurilor dezavantajate.

Interesul copiilor, tinerilor si parintilor pentru educatie a crescut

Rezultatele evaluarii externe a impactului Programului, realizata de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES), au aratat ca, in urma participarii la activitatile proiectelor:

• 8 din 10 beneficiari ai Programului sunt convinsi ca proiectele au avut o contributie mare sau foarte mare la cresterea participarii scolare a copiilor si tinerilor, precum si la promovarea incluziunii sociale;

• 85% din respondenti cred ca in urma activitatilor din proiecte s-a imbunatatit in mare si foarte mare masura interesul pentru scoala al copiilor si tinerilor, iar 9 din 10 considera ca s-a imbogatit pregatirea pentru viata a acestora;

• 2 din 3 parinti considera ca activitatile din Program au contribuit mult sau foarte mult la decizia copiilor si tinerilor de a continua studiile;

• ca urmare a Programului, 8 din 10 copii isi propun sa continue studiile la nivel liceal, iar 2 din 3 sa ajunga la facultate;

• 86% dintre elevii beneficiari considera ca, in urma participarii la proiecte, se simt atrasi de scoala mai mult decat inainte, iar 82% evalueaza ca au rezultate mai bune la invatatura decat anterior.

Schimbari in viata beneficiarilor

Interventiile sustinute prin Program au produs schimbari importante in viata membrilor comunitatilor, fie ca ne referim la copii, tineri, parinti, educatori sau specialisti. Un exemplu in acest sens il ofera unul dintre proiectele realizate in judetul Iasi:

Una din reusitele proiectului „Impreuna  pentru copii", derulat de Inspectoratul Scolar Judetean Iasi, care a vizat reducerea absenteismului scolar in judetul Iasi, a fost sa apropie parintii de copiii lor, prin intermediul sesiunilor de educatie parentala. Parintii copiilor si tinerilor beneficiari ai proiectului au recunoscut  ca au reusit sa inteleaga mai bine importanta participarii scolare a copiilor.

„Proiectul asta ne-a ajutat foarte mult! Ne-a ajutat foarte mult, ca sa impingem copiii la scoala. Proiectul asta e ca o obligatie pentru noi. Am inteles mai mult faptul ca ei, copiii trebuie sa mearga neaparat la scoala, sa continue scoala. Am pus suflet, am venit la sedinte, am venit spre binele meu si spre binele copilului, sa mearga ei mai departe" (parintele unui beneficiar al proiectului).

„Incepem sa ascultam si copiii, ni s-a explicat ca trebuie sa fim mai calmi, sa-i ascultam atunci cand au nevoie, sa-l ascultam atunci cand vrea copilul, ca dupa copilul isi pierde interesul...nu trebuie sa-l neglijam sau sa-i vorbim urat. Ne-a ajutat foarte mult [cursul n.n.], ne-am schimbat, am fost si noi [copii n.n.] dar tratati foarte diferit, ca la tara este multa treaba, e mult de munca si nu-ti mai ramane timp pentru copii" (parintele unui beneficiar al proiectului).

Efectele benefice ale activitatilor in care au fost implicati parintii au fost resimtite si de copii:

Parintii mei sunt mai intelegatori. De obicei nu prea ne asculta ce spunem noi ca…nu au timp. Dar acum mama s-a schimbat enorm. De fiecare data cand venea de la cursuri venea cu ceva nou. S-a schimbat, vorbea mai frumos. Adica nu vorbea urat nici inainte, dar altfel…" (beneficiar al proiectului).

„Cand faceam pozne tata ma certa, dar acum nu ma mai cearta, dar nici eu nu mai fac pozne". (beneficiar al proiectului).

Evenimentul de inchidere a Programului

Pentru a face cunoscute la nivel national rezultatele Programului, Fondul Roman de Dezvoltare Sociala (FRDS), Operator de Program pentru Programul RO10-CORAI, organizeaza miercuri, 13 decembrie 2017, la Hotel Capitol din Bucuresti, conferinta de inchidere a Programului.

In cadrul evenimentului, care se va bucura de participarea a numerosi experti din domeniul social, a unor reprezentanti ai societatii civile si ai unor autoritati si institutii publice de la nivel local si central, vor fi prezentate atat cele mai importante rezultate ale Programului, cat si o serie de proiecte de success finantate prin Program.

Pentru inscrieri in vederea participarii la eveniment, va rugam sa ne contactati.

Despre FRDS

Fondul Roman de Dezvoltare Sociala - FRDS - este un organism non-profit, autonom, care sprijina comunitatile si grupurile dezavantajate, promovand abordarea participativa, in care membrii comunitatilor identifica problemele locale si aleg pentru a fi rezolvate prin intermediul finantarii, pe acelea care sunt considerate prioritare. Domeniile principale pe care le vizeaza activitatea FRDS sunt: incluziunea social (cu accent pe comunitatile de romi), dezvoltarea socio-economica, egalitatea de sanse, combaterea saraciei, dezvoltarea comunitara si educatia. Portofoliul FRDS include, pe langa 6 scheme de grant gestionate, participarea in calitate de partener la proiecte finantate din fonduri europene si din fonduri private. Din anul 2013, FRDS a fost desemnat Operator de Program pentru Programul RO10 - "Copii si tineri aflati in situatii de risc si initiative locale si regionale pentru reducerea inegalitatilor nationale si pentru promovarea incluziunii sociale" (CORAI), finantat din Granturile SEE 2009-2014, avand ca partener de program Consiliul Europei (CoE).

Despre Granturile SEE

Granturile SEE reprezinta contributia Regatului Norvegiei, Islandei si Principatului Liechtenstein la reducerea disparitatilor economice si sociale in Spatiul Economic European si la intarirea relatiilor bilaterale cu 15 state din Europa Centrala si de Est si din zona baltica. Baza acordarii Granturilor SEE o reprezinta Acordul privind Spatiul Economic European (SEE), prin care cele trei state SEE/ AELS, respective Islanda, Liechtenstein si Norvegia, participa la piata interna europeana.